Niestety, zanosi się na to, że w Portugalii trzeba będzie płacić za przejazd wszystkimi autostradami. Sprawa dotyczy również, a wg niektórych przede wszystkim autostrady A22 nazywanej również Via do Infante de Sagres, która jest główną arterią regionu Algarve.
A wszystko to przez kryzys. Gra idzie o około 700 milionów EUR rocznie, bo szacunkowo tyle kosztuje utrzymanie wszystkich odcinków autostrad SCUT w Portugalii.
W Portugalii istnieją autostrady płatne i bezpłatne, określane również jako autostrady SCUT. To skrót od wyrażenia "Sem Custo para os UTilizadores" czyli "Bez kosztów dla Użytkownika". Autostrady SCUT to drogi utrzymywane z budżetu państwa, za które płacą solidarnie wszyscy podatnicy w Portugalii. Państwo po prostu płaci firmom eksploatującym autostrady. Pojęcie SCUT zostało wprowadzone w Portugalii w 1997 roku, w innych krajach jest określane jako system "shadow toll".
Idea polegała na pobudzeniu rozwoju gospodarczego regionów, które odstawały od bardziej aktywnych i rozwiniętych części Portugalii. Dzisiaj, po kilkunastu latach funkcjonowania systemu koncepcja ta jest coraz bardziej krytykowana przez ekonomistów. Utrzymanie tych dróg jest zbyt kosztowne dla budżetu Portugalii. Pojawiają się również dyskusje o sprawiedliwości i równym traktowaniu regionów.
Dokładny opis finansowania dróg wg programu SCUT znajduje się na stronach portugalskiego Ministerstwa Robót Publicznych, Transportu i Łączności
Wstępne plany wprowadzenia opłat na tzw autostradach SCUT zostały ogłoszone przez rząd Portugalski już w maju tego roku w Pakcie Stabilności i Wzrostu (Pacto Estabilidade e Crescimento), dokumencie zawierającym listę działań ratunkowych, przeciwdziałającym kryzysowej sytuacji ekonomicznej Portugalii.
Kilka dni temu plany zostały zamienione w decyzje. Rząd Portugalii podjął uchwałę wprowadzającą w życie system pobierania opłat na tzw autostradach SCUT.
Opłaty zaczną obowiązywać
Trwają dyskusje dotyczące wysokości opłat i sposobu ich pobierania. Koszt przejazdu wyniesie prawdopodobnie 0.065 EUR za 1 kilometr. W początkowym okresie będzie jednak obowiązywał system ulg i zwolnień z opłat dostępny dla mieszkańców i firm rezydujących niedaleko autostrad. Czas, zasięg i wartość obowiązywania tych ulg nie jest jeszcze jasno ustalony. Czynniki te będą ustalane między innymi w zależności od PKB w poszczególnych regionach.
Dokładnie nie wiemy również jak będą pobierane opłaty za przejazd. Wiadomo, że w ciągu kilku miesięcy nie można wybudować standardowych punktów poboru opłat, tzw bramek autostradowych. W grę wchodzą jedynie metody eletroniczno radiowe podobne do tych od dawna stosowanych na pasach ViaVerde. Wszystkie noworejestrowane samochody mają być obowiązkowo wyposażane w specjalne elektroniczne chipy. Rozważa się również montowanie mikroprocesorów na tablicach rejestracyjnych, które będą czytane przez specjalne kamery czy detektory podczas przejazdu autostradą. Pojawiają się również pomysły najprostsze do wprowadzenia tj winiety, plakietki wykupywane i umieszczane przez kierowców za szybami samochodów.
To raczej nie koniec tego tekstu, możliwe że wkrótce dopiszemy ciąg dalszy bo "sprawa jest rozwojowa". Prasa w Portugalii pisze o protestach przeciwko wprowadzeniu opłat na autostradach SCUT. Protestują dosłownie wszyscy oprócz pomysłodawcy - rządu. Szczególnie mocno protestują opozycja, samorządy oraz organizacje turystyczne i regionalne. Inne ciekawe pytanie; nie do końca wiadomo jeszcze jak ta sytuacja będzie dotyczyła turystów?
Inne informacje dotyczące dróg i ogólnie komunikacji znajdują się w dziale Komunikacja
Rejestracja nowych komentarzy jest tymczasowo niedostępna