Lotnisko w Faro

Kilka kilometrów od centrum Faro znajduje się jedyne w Algarve i jedno z trzech lotnisk międzynarodowych w kontynentalnej części Portugalii.

Lotnisko w Faro posiada jeden terminal - halę odlotów i przylotów. W roku 2008 obsłużyło około 5,5 miliona pasażerów przy zdolności operacyjnej 8 milionów. Dla porównania warszawskie Okęcie obsłużyło w 2008 r. około 9,4 miliona pasażerów (dane wg ULC). Ostatnia większa rozbudowa i renowacja lotniska odbyły się w roku 2004 i były spowodowane odbywającymi się w Portugalii Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej.

Jedyny pas startowy lotniska jest położony na kierunku 284/104 czyli prawie w linii wschód - zachód. Większość lądowań odbywa się z zachodu, od strony oceanu tak, że podczas schodzenia można oglądać wodę i tuż przed przyziemieniem rozlewiska Ilha do Faro. Oczywiście taka orientacja podczas lądowań nie jest regułą, samoloty lądują również od strony wschodniej w zależności od wiatru i innych czynników.

Lotnisko w obecnej postaci zostało oddane do użytku 11 lipca 1965. Można uznać, że jest to data początku masowej turystyki w Algarve. Właśnie na początku lat 60-tych rząd Portugalii, wtedy jeszcze pod kierownictwem albo lepiej dyktaturą Antonio de Oliveira Salazara zaczął mocno inwestować w infrastrukturę turystyczną. Portugalia z roku na rok coraz bardziej niszczona przez kosztowne operacje wojskowe w dalekich koloniach potrzebowała nowych źródeł finansowania. Powstała idea stworzenia przemysłu turystycznego. W Algarve zbudowano wtedy oprócz lotniska pierwsze oczyszczalnie ścieków, pierwsze hotele i do dzisiaj główną arterię Algarve, drogę N125.

Znaczące dla lotniska i całego regionu Algarve było niedawne (25 marca 2010r.) ogłoszenie utworzenia w Faro bazy operacyjnej (tzw. hub) przez linie lotnicze Ryanair. Utworzenie w Faro bazy przez Ryanair oznacza, że lotnisko zostało lub wkrótce zostanie włączone do siatki stałych, bezpośrednich i stosunkowo tanich połączeń z kilkudziesięcioma miastami w Europie. Nie trzeba tłumaczyć jakie to ma znaczenie dla Algarve.

Niestety, bezpośrednie loty między Faro i polskimi lotniskami obecnie (wiosna 2010) nie są dostępne. Jak co roku z Polski bezpośrednio do Faro będą latać jedynie sezonowe samoloty czarterowe. Warto pytać w biurach podróży bo czasami są tam dostępne same przeloty tymi samolotami bez oferty pobytów turystycznych. Z oferty polskich biur podróży wynika, że latem w sezonie 2010 będą to loty w każdą niedzielę w Warszawy i Katowic (LOT Charters) i również w niedziele z Warszawy (linie Travel Service). Pozostałe możliwości przelotów do Faro to loty z przesiadką w jednym z większych portów w Europie lub loty bezpośrednie z najbliższych dla nas lotnisk w Niemczech (np w Berlinie lub Frankfurcie).

Alternatywnym, wartym rozważenia rozwiązaniem jest również przylot do Lizbony (5 razy w tygodniu z Warszawy latają samoloty portugalskich linii TAP) i przejazd autokarem lub wynajętym samochodem ok 300 km do Algarve.

Wybrane fakty i parametry lotniska w Faro

  • oznaczenia lotniska wg IATA: FAO, wg ICAO: LPFR
  • lotnisko ma jeden pas o długości 2610m i szerokości 45m na kierunku 284/104 wyposażony w system wspomagający lądowanie ILS
  • strona internetowa lotniska: http://www.ana.pt/en-US/Aeroportos/algarve/Faro/
  • aktualne wskazania pogodowe pochodzące z lotniskowej stacji meteorologicznej są dostępne na stronie z prognozą pogody dla Faro

Położenie lotniska w Faro

Lotnisko w Faro jest położone kilka kilometrów na zachód od miasta. Dojazd jest względnie prosty i wygodny bo do terminala prowadzi dwujezdniowa droga łącząca sie kilka kilometrów dalej z autostradą A22 biegnącą przez całe Algrave ze wschodu na zachód.

Orientacyjne odległości i czasy dojazdu do wybranych miejsc z lotniska w Faro

Komentarze, opinie

Ten temat nie został jeszcze skomentowany

Dodaj nowy komentarz lub opinię

Prosimy o kulturę wypowiedzi.